Catalŕ / Espańol  ·  TEL. 938 930 614 · EMAIL a8031599@xtec.cat
Catalŕ / Espańol  · 

Etapes

Salut i escola


 

Juguem amb els aliments


El taller es basa en el joc, on es classifiquen els aliments segons el seu origen sigui animal o vegetal i es relacionen amb les funcions bàsiques:

• Energètica: aliments que ens donen força.
• Constructora: aliments que ens fan créixer.
• Reguladora: aliments que fan que el cos funcioni bé.

Posteriorment, es realitzen diferents activitats que fan referència a les funcions dels aliments:
1. seriacions (cartes de fruites i verdures amb les quals s'han d'establir les seqüències temporals lògiques) 
2. memori (cartes d'aliments energètics que han de pensar i recordar on estan col·locades les seves parelles) 
3. mots (un taulell marcat amb caselles encreuades, un joc de lletres i fotos d'aliments superflus que només podem menjar en ocasions molt especials) 
4. puzle ( 20 peces que componen un animal de granja )


Al final del taller es fa un tast de diferents aliments.
S'entrega un sobre amb material didàctic: fitxes de jocs i guia per al professorat.

El taller de les fruites


Aquesta activitat compta amb la col·laboració de les parades de fruites del mercat. S'inicia explicant en què consisteix el joc, fent especial èmfasi en el respecte per les normes; a mida que van fent les diferent proves aconsegueixen tota la informació sobre les fruites: propietats nutricionals, racions recomanades, fruita de temporada... Es divideix la classe en 4 grups, per fer mes àgil el joc, i es donen instruccions per saber què han de fer. Cada grup comença per la pista que li toca per evitar que tots els nens vagin a la mateixa parada alhora.

Quan aconsegueixen una prova, el responsable de la parada els dóna fruita. 
Es disposa d'un temps limitat per cada prova i finalitza amb un tast de fruites. 
L'alumnat disposa de fitxes didàctiques vinculades al joc així com una guia per al/la mestre/a.

Anem a l'hort

Explicació de la importància d'adquirir uns hàbits alimentaris correctes i que aquests, s'han de preservar durant tota la vida per afavorir un bon estat de salut, incidir en el consum de verdures i hortalisses per les seves propietat beneficioses: vitamines, minerals i fibra, i diferents maneres de menjar aquest aliments. 

Es realitza un recorregut per la Sínia amb el pagès/pagesa que fa les explicacions tècniques i mostra els diferents conreus, eines, entrada a l'hivernacle. 
En acabar es convida a un tast d'amanides amb productes de la Sínia.

Al final de l'activitat s'entrega un sobre amb material per a l'alumnat i el professorat : La llibreta de l'hort , amb activitats complementaries del taller i una guia per al mestre/a.

L'alimentació Mediterrània

Amb el suport d'un mapa de la Conca Mediterrània s'introdueix a l'alumnat en la definició de Dieta Mediterrània, les circumstàncies mediambientals i culturals que han influït en el tipus d'alimentació de la zona i en com es configura avui en dia. Les diferències entre països mediterranis, pel que fa a la dieta, no són els aliments, sinó la manera de cuinar-los; per aquest motiu es trien quatre plats molt típics, de diferents indrets del Mediterrani, que inclouen nutrients dels diferents grups d'aliments. 
-Hummus
-Brotxeta d'amanida grega
-Pizza
-Mini espardenya amb escalivada i anxoves 
-Pa amb tomàquet i tonyina.
En acabar la preparació del menjar es reparteix per les taules,de forma que cada grup pot gaudir dels 5 plats diferents.
S'entrega material didàctic en acabar la sessió.

De la barca al plat

Aquesta activitat s'inicia explicant a l'alumnat el valor nutritiu del peix i com és d'important la seva incorporació en la nostra dieta, així com les diferències entre el peix bau i el blanc.
Per entendre la tradició pesquera del nostre municipi, la visita al port pesquer és imprescindible: la seva ubicació, el tipus de pesca, diferents embarcacions i els diferents arts de pesca, la llotja i el funcionament de la subhasta. 
En acabar la visita, el grup fa un tast de peix, a l'emblemàtic Cafè del Mar, situat al passeig marítim de Vilanova.
Es fa entrega als nens i nenes de la llibreta de la barca, un resum de la visita, curiositats del món pesquer i activitats complementàries i una guia per al/la mestre/a.

Esmorzars saludables

Es requereix dividir la classe en 4 grups.
Aquesta activitat es relaciona amb totes les realitzades anteriorment durant la primària, es considera a l'alumnat suficientment autònom com per poder preparar el seu esmorzar. 
Una primera part del taller se centra en explicar per què és important l'esmorzar i què ha de tenir aquest per ser considerat saludable. 
Una segona part més pràctica on es donen instruccions per poder planificar una llista de la compra que contempli tots els ingredients necessaris per poder preparar l'esmorzar , tenint en compte:
• pressupost per grup
• quantitat d'aliment que es recomana menjar per persona 
• preus 
• comportament i normes al supermercat
• saber parar taula i recollir-la al final, així com reciclar i deixar l'espai net.